Hyundai, Güney Koreli otomobil üreticisi ve çelik sanayicisi firmadır. Kore dilinde Hyundai çağdaş,modern anlamındadır. Hyundai, aralarında inşaat müteahhitliği, otomobil, gemi yapımı, sigortacılık, elektronik, lojistik de bulunan pekçok alanda etkinlik göstermektedir.

1967 yılında Güney Kore Ulsan’da Chung Ju Yung , Hyundai Motors firmasını HMC adıyla adıyla kurarak İngiltere’den kit halinde gelen Ford Cortina modeli arabaları monte etmeye başlamıştır.

Chung Ju Yung gelişmelerinin sektöre farklı bir açıdan bakan bir yabancı tarafından gerçekleştirleceğine inanıyordu. Yabancılara pek de olumlu bir gözle bakmayan bir kültürde bu riskli bir tercihti. Yung bu riski göze aldı ve tercihi İngiltere’den George Turnbull oldu.

Turnbull, Koreye 1974 başlarında geldi ve kendisine Ulsan da bir otomobil fabrikası kurarak ilk arabasını iki yıl içinde üretme görevi verildi. Otomobil üretimi için gelişmiş bir alt yapısı olmayan bir ülkede bu, gerçekleşebilmesi güç bir görevdi. Koreli anlayışı, kurulan fabrikasının ısıtma sisteminin ancak proje kar’a geçtikten sonra gündeme gelebileceğini öngörmekte idi. Turnbull yönetimi kar etmeyi beklemeden ısıtma sistemi monte etmeye güç razı edebildi. Güç şartlara rağmen iki yıl sonra Hyundai Pony ilk Güney Kore halk arabası olarak üretim hattından satışa geçebildi. Bir Koreli ve bir İngiliz elele vererek Güney Korelilerin yaygın bir şekilde satın alıp kullanabileceği bir otomobili hayata geçirdiler.

Hyundai Kore

  • 1967: Hyundai Motor Company kuruldu.
  • 1968: Ford ile lisans anlaşması yapıldı.
  • 1974: Üretilen ilk model Pony piyasaya verildi.
  • 1976: Pony Ekvator’a ihraç edilmeye başlandı.
  • 1981: Kamyon ve kamyonet üretimine başlandı.
  • 1983: Kanada’ya ihracat başladı.
  • 1985: Yıllık 900.000 kapasiteli Excel fabrikası açıldı.
  • 1986: İlk Excel ihraç edildi.
  • 1988: Sonata basına tanıtıldı.
  • 1990: Elantra ve Scoupe basına tanıtıldı.
  • 1991: Alfa motor üretildi.
  • 1993: Elantra Avusturalya’da yılın otomobili seçildi.
  • 1994: Beta motor üretildi.
  • 1995: Ağır ticari araç üretimi için Chonju fabrikası açıldı.
  • 1996: Binek araç fabrikası Asan üretime geçti. Yeni Elantra tanıtıldı.
  • 1998: Hyundai Daimler-Chrysler ortaklığıyla Kia’yı satın aldı.
  • 2000: Yeni Elantra, Trajet, Santa Fe tanıtıldı.
  • 2001: Kaliforniya dizayn merkezi açıldı.
  • 2001: Amerikan pazarına ağır vasıtalarla girdi.
  • 2001: Yeni Coupe ve Sonata tanıtıldı.
  • 2001: Hidrojen yakıtlı Santa Fe tanıtıldı.
  • 2002: Amerika Alabama’da fabrika kurma kararına varıldı.
  • 2002: United Technologies Corporation’la hidrojenli araç yapmak için anlaşma yapıldı.
  • 2003: Frankfurt dizayn merkezi açıldı.
  • 2005: ABD Alabama fabrikası açıldı.

Hyundai Türkiye

  • 1990: Assan Hyundai M.A.S.A.Ş. HMC’nin Türkiye distribütörlüğünü aldı. Excel, Scoupe ve Sonata satışa sunuldu.
  • 1991: Elantra satışa sunuldu.
  • 1993: Ticari araçlar satışa sunuldu.
  • 1994: HAOS %50-%50 eşit hisseyle Kibar Holding ve HMC ortaklığıyla kuruldu. Accent satışa sunuldu.
  • 1995: 25 Eylül’de İzmit Ali Kahya fabrikasının temeli atıldı.
  • 1996: Fx Coupe satışa sunuldu.
  • 1997: 20 Eylül’de 125.000 kapasiteli Ali Kahya fabrikası açıldı.
  • 1998: Starex, Atos ve Galloper satışa sunuldu.
  • 1999: Ağır ticari araçlar satışa sunuldu.
  • 2002: HAOS Motor Üretimine başladı.
  • 2002: HAOS İlk ihracatı Accent modeli ile Suudi Arabistana gerçekleşti.
  • 2004: HAOS Starex Modeli ile yaygın olarak ihracat başladı.
  • 2009: HAOS 500.000nci araç üretimi gerçekleşti.

Hyundai’nin Kuruluş Aşamaları

1. Safha

  • 1968 yılında kuruldu
  • Öncelikle bilgiyi artırdı. Bilgiyi artırırken varolan firmalardan deneyimli mühendisleri kendi firmasına çekti.
  • Ford ile montaj anlaşması imzaladı. Ford Hyundai’ye 10 mühendis gönderdi, Hyundai Ford’a 10 mühendis gönderdi.

1. Safha Sonuçları

  • 118 Ford fabrikası içinde en kısa sürede fabrika kuran firma oldu. Şubatta anlaşma imzalandı, Mayıs ayında iyileştirmeler başladı (Herkes günde 16 saat ve 7 gün çalıştı). Kasımda üretim başladı
  • 1 Otobüs, 1 kamyonet ve 2 araba aldılar. Bunları söküp söküp monte ettiler.

2. Safha

  • 1973 yılında ülke yönetimi minimum kapasitenin 50.000 olmasını istemiştir. Hyundai kapasitenin 80.000 olmasını teklif etmiştir.
  • 6 farklı ülkeden 26 firma ile yakınlaştı.
  • İtalya’ya tasarım için 4 mühendis gönderdi. Kendi tasarım kapasitelerini anladılar.

2. Safha Sonuçları

  • Kaliteyi garantileyebilmek için tek tedarikçi ile çalışmaya başladılar.
  • Deneme yanılmayı engellemek için Leyland firmasından emekli 7 mühendis aldılar.
  • 1976’da Asya, Afrika, Ortadoğu, Latin Amerika pazarlarını ve 1978’de Hollanda ve Belçika ile Avrupa pazarlarını test ettiler.

3. Safha

  • 1978’de olan petrol krizi Kore’nin otomotiv endüstrisini düzeltti.
  • Hyundai kapasitesini 450.000’e çıkarmaya karar verdi.
  • Uluslararası şirketlerle lisans anlaşması yapmak istediler ama reddedildiler.

3. Safha Sonuçları

  • Başka ülkelerden teknoloji transfer ettiler.
  • 1986 yılında Amerika’ya beklediğinin üstünde (170.000) bir ihracaat yaptı.

4. Safha

  • Hyundai Amerika pazarında bir süre başarılı bir şekilde ilerledi ama yetenekleri yetmemeye başladı. Bir süre sonra Mitsubishi son teknolojisini Hyundai’ye vermek istememeye başladı.
  • Kore, Amerika, Almanya ve Japonyada ar-ge laboratuvarları kurdu.
  • Ar-ge yatırımları 1975’de 2,2 milyon dolardan 1994 yılında 504 milyon dolara çıktı
  • Richardo’dan tecrübeli mühendisler aldı.

4. Safha Sonuçları

  • Yabancı lisansa bağlı kalmamak için kendi motor ve vites sistemini geliştirdi.
  • 1985 yılında Excel adlı modelini geliştirdi.
  • 1990 yılında Elantra adlı modelini geliştirdi.
  • 1998 yılında Sonata adlı modelini geliştirdi.